Индонезия е огромна страна, разположена на няколко хиляди острова, но разполага с много развита и изключително натоварена вътрешна въздушна линия.
Обикновено между два съседни острова винаги има голям брой фериботи.
На по-големите острови се движат модерни междуградски автобуси на дълги разстояния, а на остров Ява дори има добре развита железопътна мрежа.
Резервирайте хотел в Индонезия с отстъпка
Пътуване със самолет
Пътуването със самолет е избор номер едно за пътуване между островите, но също така и за по-дълги маршрути в рамките на един остров.
В Индонезия има огромен брой редовни летища, а маршрутите между големите острови и градове са много натоварени.
В Индонезия оперират голям брой авиокомпании. Въпреки че нямат много добра репутация по отношение на безопасността, ситуацията значително се подобрява и индонезийската авиация бързо достига международните стандарти.
Цени на билетите и кога да ги закупите
Вътрешни еднопосочни билети могат да бъдат закупени от 30 щ.д. по най-кратките маршрути.
Тарифите за по-дългите маршрути в Индонезия обаче са доста скъпи и могат да струват над 250 щ.д. в едната посока.
Обичайната цена за най-натоварения маршрут от Джакарта до Бали е между 70 и 100 usd за еднопосочен полет.
Най-евтините билети обикновено се предлагат 1-3 месеца преди заминаването.
Авиокомпании в Индонезия
В страната оперират голям брой авиокомпании. Въпреки че повечето от тях се представят като нискотарифни превозвачи, чекираният багаж до 20 кг обикновено е включен в основната цена на билета.
Търсене на билети в airasia.com
Можете да закупите полети в Индонезия със следните авиокомпании.
- Garuda Indonesia - Разширено портфолио от маршрути, но една от по-скъпите авиокомпании, която лети основно от Джакарта и Бали
- AirAsia - много евтини полети от Джакарта до големите индонезийски градове
- Lion Air - Най-голямата авиокомпания в Индонезия, свързваща почти всички острови
- Batik Air - голяма авиокомпания с чести полети от Джакарта, Сурабая и други градове
- Citilink - нискотарифна авиокомпания с много полети от Ява, Суматра и Борнео
- Super Air Jet - ултранискотарифна авиокомпания с чести нискотарифни полети от Джакарта, Бали, Баликпапан и други градове
- TransNusa - малка авиокомпания, изпълняваща полети от Джакарта и Джокякарта, например
- NAM Air - малка авиокомпания, изпълняваща полети основно от Джакарта и Бали
Фериботи между островите
Фериботите оперират между островите и могат да превозват мотоциклети и автомобили.
Между някои острови има и бързи лодки, които струват много повече, но времето за преминаване е по-кратко от ферибота и лодките са в по-добро състояние.
Обикновено на туристите се предлагат първо по-скъпите бързи лодки, с надеждата, че туристите няма да търсят ферибота. Не се подвеждайте и поискайте да ви бъдат обяснени подробно всички възможности.
Можете също така да резервирате билети на по-добрите круизни компании онлайн, например чрез тези уебсайтове:
Примери за натоварени маршрути
Това са маршрутите, по които туристите най-често използват фериботи:
- Кетапанг (Ява) - Джилиманук (Бали)
- Лодките плават 24/7 на всеки 15-30 минути
- Цената е около 10 500 idr, билетът се купува от павилиона на кея
- Време на плаване 45 минути
- Merak (Ява) - Bakauheni (Суматра)
- Лодките плават 24/7 на всеки около 30-120 минути
- Цена около 25 000 idr
- Време за плаване 60 минути
- Бали - Ломбок
- Лодките плават по няколко различни маршрута между около 5:30 и 16:00 ч. средно 1-2 пъти на час
- Цена от 400 000 idr за бързи лодки, някои круизи могат да бъдат резервирани например чрез Directferries.com
- Времетраене на круиза 3,5 часа
Железопътен транспорт - редовни влакове
Влакове на дълги разстояния се движат само в Ява и Суматра, но само на Ява железопътната мрежа е гъста и обслужва всички големи градове.
Мрежата в Суматра е разделена на три сравнително къси и несвързани участъка.
На останалите острови няма пътнически влакове.
Всички конвенционални влакове за дълги разстояния се управляват от KAI - Kereta Api Indonesia.
Разписания и онлайн билети
Официалният уебсайт на железниците е kai.id. Тук можете да разгледате разписанията и да закупите билети след регистрация.
Ако не можете да си купите билети през уебсайта на железниците (често плащанията с чуждестранни карти не минават), срещу малка допълнителна такса (около 10 000 idr) можете лесно да ги закупите на 12go.asia или traveloka.com.
Не е необходимо да разпечатвате билетите, просто сканирайте QR кода от мобилния си телефон, когато преминавате през турникета.
Силно препоръчително е да резервирате билети за натоварените маршрути в Ява поне 3 седмици предварително, особено ако планирате да пътувате в петък, събота или неделя.
Лесно може да се случи влакът да бъде напълно разпродаден 14 дни преди отпътуването или да се предлагат само скъпи билети в по-добри класове.
Цени на билетите и маршрути
Най-много се използват влакове в Ява, където те са също толкова бързи или по-бързи от автобусите и несравнимо по-удобни.
Освен това маршрутите минават през красиви места над планините. Въпреки това билетите обикновено са по-скъпи от тези за автобусите.
Примери за най-популярните маршрути са:
Маршрут | Цена от | Честота |
---|---|---|
Джакарта - Джокякарта | 410 000 idr | 3-4 пъти дневно |
Джакарта - Сурабая | 690 000 idr | 4-5 пъти дневно |
Джокякарта - Маланг | 240 000 idr | 6 пъти дневно |
Бандунг - Джокякарта | 225 000 idr | 7-10 пъти дневно |
Въпреки това влаковете обслужват повечето големи градове в Ява, като Семаранг, Суракарта (Соло), Сиребон, Силакап и др.
В Суматра влаковете за дълги разстояния се движат редовно само в тези места:
- Танджунг Каранг - Кертапати (Палембанг)
- Кертапати (Палембанг) - Любук Лингау (Кота Паданг)
- Крайградски влакове около Padang
- Medan - Rantau Prapat
Бързи влакове
Засега на остров Ява функционира една сравнително кратка високоскоростна линия, свързваща градовете Джакарта и Бандунг, управлявана от Whoosh.
Модерните китайски влакове се движат с максимална скорост от 350 км/ч и изминават маршрута за около 30 минути.
Билетите могат да бъдат закупени удобно онлайн на tickets.kcic.co.id.
Високоскоростните влакове спират на гара Халим на около 15 км югоизточно от центъра на града, до която може да се стигне с LRT от гара Дукух Атас за около 10 000 idr или чрез Grab / Gojek за около 50 000 idr.
В Бандунг влакът спира на гара Падаларанг, откъдето се движи безплатен свързващ крайградски влак до центъра, или на гара Тегалуар, където не се движи обществен транспорт.
Автобуси за дълги разстояния
На много от островите (Ява, Суматра, Сулавеси, Борнео) можете да пътувате на дълги разстояния с по-големи модерни автобуси с климатик.
Обикновено те са много по-евтини от влаковете, а честотата им може да бъде по-честа. От друга страна, автогарите често са трудни за ориентиране.
Различните компании често спират на различни гари в рамките на един и същи град.
За най-добрите разписания, резервации на билети и местоположение на гарите посетете traveloka.com.
Чрез този уебсайт можете да закупите билети за много различни превозвачи в цялата страна. Не е необходимо да разпечатвате билета, а просто да покажете QR кода на мобилния си телефон.
Микробуси (angkots)
В селските райони и на малките острови се движат само малки автобуси или микробуси, наречени "angkot".
Макар че микробусите имат определен маршрут, дестинацията винаги е написана зад предното стъкло или отстрани на автомобила.
Обикновено няма разписание и angkot тръгва по маршрута си едва когато се напълни.
Заплащането винаги се извършва само в брой на шофьора или кондуктора преди качване.
Някои от по-модерните компании в районите на туристическите центрове като Бали или Джокякарта могат дори да имат фиксирано разписание.
Обществен транспорт
В големите градове като Джакарта, Джокякарта, Сурабая, Медан, Суракарта и Бандунг се движат редовни градски автобуси, а в Джакарта освен това и метро и крайградска железница.
В по-малките градове конвенционалният обществен транспорт не работи и можете да се придвижвате само с микробуси (angkots) с фиксирани маршрути, но без разписания. В тези микробуси винаги се плаща в брой на шофьора или кондуктора, който прибира парите преди качване.
Предварително заредени транспортни карти
Ако ползвате обществен транспорт в по-големите градове, почти никъде не можете да платите цената на билета в брой.
Във всички системи на обществения транспорт в страната обаче се плаща с предварително заредени транспортни карти, които можете да закупите на много места.
Най-често продаваните карти са:
- E-money Mandiri
- BNI Tapcash
- BRIZZI
- BCA Flazz
- Multi Trip Card (KMT)
Тези карти могат да бъдат закупени например на билетните каси на железопътните гари или в мини-маркетите Indomaret или Alfa Mart.
Цената на всяка карта обикновено е 40 000 idr, от които 10 000 idr вече можете да използвате за заплащане на билета си.
Можете да заредите картата си с произволна сума отново в минимаркетите Indomaret или Alfa Mart, които се намират и в най-малките селища в страната.
Препоръчително е да запазите известен резерв в картата си, тъй като понякога системата за презареждане на карти има прекъсване и не работи в продължение на няколко часа.
Такси / Grab / Gojek
Многократно по-удобни (макар и може би не винаги по-бързи в Джакарта) са вездесъщите таксита, които са широко използвани от самите индонезийци.
За туристите препоръчваме да използват добре познатите мобилни приложения Grab или Gojek, където винаги знаете цената предварително и можете да платите и с карта, въведена в приложението.
Тези приложения работят на същия принцип като Uber, Bolt или Lyft (които не работят в Индонезия).
Цените са динамични и се изчисляват въз основа на текущото търсене, но винаги знаете цената преди пътуването. Не е необходимо да разполагате с пари в брой или да се пазарите с шофьора - съответната сума се начислява автоматично от картата, въведена в приложението, когато пътуването приключи.
Винаги препоръчваме да сравнявате цените в двете приложения (Grab и GoJek), тъй като те използват различни алгоритми и цената може да варира с 20-30%.
Мрежата от магистрали в Джакарта и други големи градове като Медан и Сурабая е разделена на платени пътища и безплатни улици.
Когато пътувате по-далеч от центъра, шофьорът често ще ви пита дали искате да минете по "платения път" или не. Винаги препоръчваме да се съгласите, тъй като можете да си спестите до 30 минути шофиране.
Пътната такса обикновено струва 10 000 idr и приложението автоматично ще я включи в крайната цена, начислена на картата ви. Не плащайте никакви пари в брой на шофьора.
Наемане на автомобил/мотоциклет
В Индонезия се шофира отляво.
Трафикът е интензивен в градовете, индонезийците се превозват предимно с мотоциклети (често цели семейства наведнъж) и не спазват много законите за движение по пътищата.
В движението почти не се обръща внимание на другите, всеки се опитва да стигне възможно най-бързо до мястото, където трябва да отиде.
Освен това е позволено да карате мотор почти навсякъде, така че не разчитайте, че моторът ще ви избегне, ако стоите на тротоара. Местните жители карат, както си искат, дори и в обратна посока.
Автомобили под наем
Ако искате да наемете автомобил, препоръчваме ви да си вземете шофьор, това има много предимства. Той се ориентира в безумния местен трафик, ще ви заведе там, където трябва, няма да се лута и често ще ви дава съвети. Освен това не е нужно да се притеснявате как да върнете автомобила. Това често е най-доброто решение, ако искате да видите възможно най-много забележителности за кратко време и ако можете да споделите разходите с други пътници.
За индонезийските компании за коли под наем наемането на автомобил с шофьор е значително по-разпространена опция, отколкото самостоятелното наемане на автомобил, и всички компании за коли под наем обикновено я предлагат.
Въпреки това, ако искате да шофирате сами, в туристически места като Бали няма проблем да наемете кола без шофьор.
Цените са около 330 000 idr на ден.
Сравнете цените на колите под наем в Индонезия
Наемане на мотоциклет
Наемането на мотоциклет не е проблем, има огромен брой агенции за наем в туристическите дестинации (особено на островите Бали или Ломбок).
Цените за наем на ден зависят от дестинацията, търсенето и конкуренцията. В Ява например можете да си вземете мотоциклет за около 60 000 идр. на ден.
На Бали, който като цяло е по-скъп, парадоксално можете да получите такъв по-евтино, защото конкуренцията между фирмите за отдаване под наем натиска цените надолу. В Бали можете да си вземете мотоциклет от 50 000 idr.
От друга страна, очаквайте по-високи цени на по-отдалечените острови.
Не забравяйте каската си! Каската е задължителна както за водача, така и за пътника, въпреки че последните рядко я спазват. Ако наемате мотоциклет и не сте наясно с местните правила за движение по пътищата, попитайте и за тях по подходящ начин.