Въпреки че общественият транспорт в Джакарта се развива бързо с изграждането на две линии на метрото, той остава доста сложен и неясен.
Въпреки това той е удобен за туристите до някои места и най-вече общественият транспорт е много евтин и безопасен.
Най-използваните и удобни видове транспорт са мобилните приложения Grab и Gojek.
10-те най-добри хотела в Джакарта
Обществен транспорт
В Джакарта за придвижване из града се използват влакове, метро, лек железопътен транспорт LRT (който всъщност е просто надземно метро), експресни автобуси BRT, обикновени автобуси и микробуси.
Автобусите и микробусите са обхванати от системата TransJakarta.
Чудесното е, че можете да използвате едни и същи електронни транспортни карти за всички видове транспорт. Освен това някои от тях са валидни и в други градове в Индонезия.
Тарифи - карта JakLingko и др.
Когато пътувате с какъвто и да е вид обществен транспорт в Джакарта , трябва да си купите електронна карта, за да заредите избраната от вас сума.
Тя се зарежда постепенно в зависимост от това колко пътувате. Неизползваният кредит не може да бъде възстановен.
Можете да платите и да заредите картата си с пари в брой, но самата цена на билета винаги се удържа само от картата и в Джакарта няма традиционни хартиени билети.
Картите, издавани в пунктовете за продажба в Джакарта, се наричат събирателно JakLingko, но те винаги се издават от банка и на практика може да видите тези форми на карти:
- JakLingko - валидни само в Джакарта и околностите ѝ
- Закупени от машини на автогарите и гарите на крайградските влакове TransJakarta
- Цената е 30 000 idr, от които 20 000 idr е цената на самата карта, а 10 000 idr е минималният кредит, който може да се използва за таксуване
- BNI Tapcash - валидна в други индонезийски градове (напр. Йокякарта, Бандунг, Медан, Сурабая)
- Закупува се на билетната каса на летищните гари (само гарите Manggarai и Sudirman/BNI City) или в минимаркетите Indomaret и Alfa Mart/Alfa Express
- Цена 40 000 idr, от които 20 000 idr е цената на самата карта, а 10 000 idr е минималният кредит, който може да се използва за плащане на билети
- E-money Mandiri - валидна и в други индонезийски градове (напр. Йокякарта, Бандунг, Медан, Сурабая)
- Закупува се на билетната каса на летищните гари (само гарите Manggarai и Sudirman/BNI City) или в минимаркетите Indomaret и Alfa Mart/Alfa Express
- Цена 40 000 idr, от които 20 000 idr е цената на самата карта, а 10 000 idr е минималният кредит, който може да се използва за плащане на билети
- BRIZZI - валидна и в други индонезийски градове (напр. Йокякарта, Бандунг, Медан, Сурабая)
- Закупуване в мини-маркетите Indomaret и Alfa Mart / Alfa Express
- Цена 40 000 idr, от които 20 000 idr е цената на самата карта, а 10 000 idr е минималният кредит, който може да се използва за тарифи
- BCA Flazz - валидна в други индонезийски градове (напр. Йокякарта, Бандунг, Медан, Сурабая)
- Закупуване в мини-маркетите Indomaret и Alfa Mart / Alfa Express
- Цена 40 000 idr, от които 20 000 idr е цената на самата карта, а 10 000 idr е минималният кредит, който може да се използва за тарифи
Как да заредите кредита на картата?
Можете да заредите картата си JakLingko на всички автомати на железопътните и автогарите на TransJakarta. Можете да плащате само с карта.
Другите карти (E-money, BNI Tapcash, BRIZZI, BCA Flazz) могат да бъдат зареждани само в мини-маркетите Alfa Mart и Indomaret, но те са буквално на всеки ъгъл. В този случай можете да плащате в брой и с карта.
Можете да зареждате тези карти във всеки град в Индонезия, а не само в Джакарта.
Автобуси TransJakarta
Автобусите засега остават основен вид транспорт, като някои от тях се движат по специални коридори, отделени от автомобилите. Метрото и крайградските влакове все още не обслужват всички туристически забележителности.
TransJakarta има три вида автобусни маршрути.
Цената на билета за всички линии (BRT, обикновени автобуси и микробуси) е една и съща - 3 500 idr за едно пътуване.
Ако се прехвърляте между две BRT линии и не напускате гарата (т.е. не минавате през турникета), тогава плащате цената от 3500 рупии само веднъж. Ако обаче се прехвърляте между гарите или между видовете автобуси, винаги ще трябва да плащате отново.
Работното време на повечето линии е приблизително от 5:00 ч. сутринта до 22:00 ч. вечерта.
BRT
Бързият автобусен транспорт отчасти избягва задръстванията, но автобусите не могат да избегнат престоя на светофарите на кръстовищата.
BRT линиите се обслужват от големи синьо-бели автобуси, а спирките им са достъпни само чрез преминаване през турникети. При влизане и излизане от спирката към турникета се прикрепя електронна карта.
Най-полезните коридори за туристите са следните:
- Маршрут 1 - свързва стария град Кота Туа с паметника Монас и след това на юг към блок М.
- Маршрути 2, 2А, 5С - свързват Senen Sentral с Monas Monument до гара Gambir
- Маршрут 5, 5D - минава от източната част на центъра (Senen Sentral, Pasar Baru) до тематичния парк Ancol
- Маршрути 6A, 6B - стигат до зоологическата градина Ragunan
Автобусите по основните коридори се движат много често, средно на всеки 5-10 минути, но например маршрути 1 или 6 се движат на около 2 минути.
Някои автобуси са склонни да бъдат препълнени, но обикновено можете просто да изчакате следващия автобус, който ще бъде значително по-празен.
Пътуването с автобусите BRT е безопасно, въпреки че е препоръчително да държите раницата или чантата си под ръка (не на гърба), тъй като може да има джебчии.
В някои автобуси има предна секция, предназначена само за жени!
Автобусите BRT са показани на транспортната карта на TransJakarta заедно с влаковете и метрото.
Обикновени автобуси
Като допълнение към местния транспорт на по-кратки разстояния, оранжево-белите автобуси се движат по обикновените улици заедно с автомобилите, като спирките им са в краищата на улицата на тротоара.
Няма обаче карта на маршрутите на тези автобуси, но спирките и номерът на маршрута са показани например в Google Maps.
Приложението Moovit често показва неправилно картите на маршрутите на тези линии.
След като се качите, прикрепете електронната карта към четеца от страната на шофьора. Донякъде нелогично, трябва да приложите картата и при слизане от автобуса (цената 3 500 idr е фиксирана за 1 пътуване, независимо от изминатото разстояние).
Четецът на картите се намира само на вратата на шофьора, но не и на втората врата, така че при слизане трябва да използвате и първата врата.
Микробуси (angkot)
Малките микробуси в Индонезия, известни като "angkot", някога са били изключително популярен и също така изключително объркващ вид транспорт, особено в покрайнините на Джакарта.
Настъпи обаче консолидация в системата TransJakarta и сега всички микробуси имат номер на линия (винаги с буквите "JAK", например JAK89) и фиксирани маршрути.
Спирките на тези маршрути могат да бъдат намерени и в Google Maps.
При качване и слизане от автобуса е необходимо да поставите електронна билетна карта към четеца.
Крайградски влакове
Крайградските влакове са основната железопътна мрежа и за придвижване из града. Работното време на влаковете е приблизително от 5:00 ч. до 22:00 ч., като някои услуги по линиите В и С се извършват до 23:00 ч.
Цените се изчисляват по малко по-различен начин, отколкото за автобусите, и винаги зависят от изминатото разстояние. Въпреки това цените на билетите са много ниски.
- 3 000 idr - Цена навсякъде в Джакарта, например от центъра на града до стария град Кота Туа
- до 6 000 idr - най-високата цена до най-отдалечените дестинации
При влизане и излизане от перона винаги се преминава през турникет с прикрепена електронна транспортна карта.
Алтернативно можете да закупите картата на всички железопътни гари.
В Джакарта можете да използвате следните влакови линии.
- A (Airport Rail Link) - Линията се движи от центъра на града до летището Джакарта CGKAirportи има специална тарифа от 70 000 idr, която не може да се плаща с електронни карти. Трябва да си купите обикновен хартиен билет на автомата за билети.
- Честота 30 минути
- B - често използвана линия, свързваща гара Кота Джакарта (стария град Кота Туа) с центъра на града (гара Juanda - джамия и катедрала) и още по на юг до Богор
- Честота 8-15 минути
- C - честа линия, свързваща Cikarang и Bekasi с центъра на града, където влакът се движи по широк кръгов маршрут около центъра
- Честота 8-15 минути
- TP - кратка линия, която се движи от гара Кота Джакарта (стария град Кота Туа) през тематичния парк Ancol до кея Tanjung Priok
- Честота 30 минути
- T - движи се от гара Duri в западния край на центъра на града до Тангеранг и е слабо използвана от туристите
- R - пътува от гара Tanah Abang до град Rangkasbitung, където крайградската линия LM се свързва с град Merak (фериботи до остров Суматра)
- Честота на линията R приблизително 15-30 минути
- Честота на линията LM приблизително 6 пъти на ден
Официален уебсайт на крайградската железница: commuterline.id. Няколко линии обаче липсват в разписанията на този уебсайт, въпреки че обикновено са в експлоатация.
Часовете на заминаване обаче се показват точно от Google Maps, когато кликнете върху иконата на определена гара.
Метро MRT + надземна LRT
Конвенционалната мрежа на метрото засега има само 3 линии.
- MRT - класическото метро засега има само червена линия, тя се движи частично под земята (в центъра) и извън центъра над земята
- Dukuh Atas (прекачване на станция BNI City/Sudirman) - блок M - Lebak Bulus
- LRT - надземно метро, разделено на две линии
- Зелена линия "BK" - минава от станция Dukuh Atas през станции Cikoko, Cawang и Halim (прекачване на високоскоростна железница) до Jati Mulya
- Синя линия "CB" - пътува от Dukuh Atas през станции Cikoko, Cawang и TMII (прекачване на високоскоростна железница) до Haryamukti
Честотата на всички линии е приблизително 8 минути, а работното време е от 5:00 до 22:30 ч.
Тарифите са сравнително високи в сравнение с другите видове транспорт и се изчисляват според изминатото разстояние.
Цените на билетите за MRT варират от 5 000 до 13 000 idr.
За линиите на LRT тарифата е 5 000 idr за първите 23 км и 700 idr за всеки следващ 1 км.
- Официален уебсайт на MRT: jakartamrt.co.id
- Официален уебсайт на LRT: lrtjakarta.co.id/informasi-tiket
Grab / Gojek
За туристите такситата чрез мобилните приложения Grab или Gojek са най-ясният и удобен начин на придвижване.
Винаги си струва да сравните цените в двете платформи, тъй като те могат да варират с десетки проценти.
Имате избор между автомобили и значително по-евтини мотоциклети, но от гледна точка на безопасността, недишащите изпарения и цялостния комфорт, автомобилите, почти винаги климатизирани, са най-добрият вид транспорт, въпреки вездесъщите задръствания.
Нормалните цени за шофиране в рамките на Джакарта (например от центъра на града до стария град Кота Туа) са около 30 000 идр.
В сравнение с конвенционалните таксита това е значителна икономия, а освен това можете да проследите местоположението на автомобила в приложението в момента на пристигането му и да му се обадите или да му изпратите SMS, ако се изгуби и се отклони от правия път, което се случва много често.
Плащане на пътни такси
Магистралната мрежа на Джакарта е разделена на платени пътища и безплатни улици.
Шофьорът често ще ви пита дали искате да минете по "платения път" или не, когато пътувате по-далеч от центъра. Винаги препоръчваме да се съгласите, тъй като можете да си спестите до 30 минути шофиране.
Пътната такса обикновено струва 10 000 idr и приложението автоматично ще я включи в крайната цена, която се начислява от картата ви. Не плащайте в брой на шофьора.
Обикновени таксита
Такситата в Джакарта се управляват от няколко компании, най-голямата от които е Bluebird.
Техните светлосини или сиви таксита ще срещнете на всеки ъгъл и можете да им сигнализирате с едно махване.
Такситата в Джакарта се движат с таксиметров апарат. Таксите не са включени в брояча и се заплащат допълнително към цената на билета.
Таксиметровите шофьори приемат само плащания в брой, а цените обикновено са с 15-20 % по-високи от тези на мобилните приложения Grab/Gojek.
Пеша
Джакарта е един от най-лошите големи градове в света за ходене пеша.
Въпреки че по улиците в центъра на града има тротоари, пешеходците нямат право на предимство пред автомобилите на пешеходните пътеки, а кръстовищата със светофари правят живота неудобен с много дълги интервали.
Дори на светофарите трябва да сте изключително внимателни, защото особено мотоциклетите редовно минават на червено.