Мрежата на обществения транспорт в Киото е гъста и включва метро, няколко автобусни превозвача, туристически автобуси и няколко железопътни превозвача.
Ще използвате предимно автобусите, за да стигнете до всички забележителности. Очаквайте обаче дълго време за пътуване и често много претъпкани коли.
Метрото също осигурява бързи връзки, но за разлика от автобусите, то обслужва повече местни жители и изобщо не стига до много от забележителностите.
Най-бързият начин да стигнете до района на Арашияма е с влак.
10-те най-добри хотела в Киото
Удобни еднодневни билети
Системата за таксуване е различна за различните транспортни компании и, особено при трансферите или еднодневните билети, е доста трудно да се разбере за кои линии е валиден даден билет и за кои не.
В Киото има два основни вида дневни билети + един популярен билет за цялата област Кансай.
Цена | Валидност | |
---|---|---|
Метро и автобус 1 ден | 1 100 jpy |
Метро в Киото |
Метро 1 ден | 800 jpy | Метро Киото |
Пропуск за железопътната линия Кансай | 5 600 jpy - 2 дни 7 000 jpy - 3 дни |
Метрото на Киото Метро Осака Частни железници (регион Кансай) ** Трамваи и някои въжени линии |
* При тези превозвачи целодневният билет е валиден само за някои линии:
- Автобус Киото - валиден за всички маршрути с изключение на маршрути 10, 18, 32, 34, 51, 54, 90, 95
- West JR Bus - валиден само за гара Киото - Тоганоо (линия Tako-Keihoku)
- Keihan Bus - валиден само за линии 29, 29C, 84, 901
** Kansai Railway Pass в рамките на Киото не е валиден за всички железопътни превозвачи:
- влакове на JR - не може да се използва
- Железопътна линия Keihan - може да се използва
- Eizan Railway - може да се използва, с изключение на качването на гара Демачианаги (така че ако се прехвърляте от Keihan Railway, трябва да платите за билет на най-близката гара "Мототанака" или да вървите пеша около 1 км)
- Въжени линии Eizan - не могат да се използват
- Железница Hankyu - може да се използва
- Железница Kintetsu - може да се използва
- Трамваи Randen (Keifuku Railway) - не могат да се използват
Метро и автобус за 1 ден
Целодневен билет за двете линии на метрото и всички автобусни линии в Киото е най-изгодният за придвижване из града.
- 1 100 jpy
- Важи за 1 календарен ден, а не за 24 часа
Заслужава си, ако вземете повече от 4 пътувания с метрото или автобуса за 1 ден, но лесно можете да се справите с това, ако посетите 2-3 забележителности, които са на по-голямо разстояние една от друга.
Освен това отделните тарифи никога не могат да се прехвърлят, така че за всяко пътуване с автобус плащате отделен билет.
За подробна информация посетете официалния уебсайт на адрес city.kyoto.lg.jp.
Къде да купя?
- Автомати на всяка станция на метрото (само в брой или с японски транспортни карти)
- Информационен център на автогарата през гара Киото (вж. картата)
- Всеки ден от 7:30 до 19:30 ч.
- От шофьора в автобуса при слизане
Метро 1 ден
Еднодневната карта само за метрото не е много удобна за туристите, тъй като метрото ви отвежда само до ограничен брой забележителности.
- 800 jpy
- Валидна е за 1 календарен ден, а не за 24 часа
Обикновеният еднократен билет за метрото струва около 260 jpy за пътуване в града, така че целодневният билет си струва за 3 или повече пътувания с метрото и най-много едно пътуване с автобус (еднодневният струва 230 jpy).
Проверете официалния уебсайт city.kyoto.lg.jp за подробности.
Къде да купя?
- Автомати на всяка станция на метрото (само в брой или с японски транспортни карти)
- Информационен център на автогарата през гара Киото (вж. картата)
- Всеки ден от 7:30 до 19:30 ч.
Железопътен пропуск Kansai
Валиден за цялата по-широка област Кансай, включително Осака, Киото, Нара или Кобе, железопътният пропуск е по-подходящ само за любители на железниците.
За да си заслужава, трябва да правите по 2 пътувания в двете посоки всеки ден по дългия маршрут (например Осака - Нара/Кобе/Киото) или 1 пътуване в двете посоки по дългия маршрут и няколко по-кратки пътувания (поне 4-5).
5 600 jpy | 7 000 jpy |
---|---|
2 дни | 3 дни |
Билетът е валиден за календарните дни, а не за 48 или 72 часа.
Освен за повечето частни железници в Осака, Киото, Кобе и Нара, билетът е валиден и за метрото в Осака и Киото. Обратно, билетът не е валиден за всички влакове на JR (дори за градската линия JR Osaka Loop), а в Киото не е валиден за трамвайните линии Randen и въжените линии Eizan.
Картата Kansai Railway Pass не може да се използва и за автобусни линии.
Метропаспортът ви дава и отстъпки за вход в 30 избрани забележителности (обикновено около 10 %), вижте списъка.
Къде да закупите?
- Онлайн в Klook, kkday, waug, вижте информация: surutto.com/kansai
- В два пункта за продажба в Киото, вж. списъка
Когато купувате онлайн, трябва да замените ваучера за физическа карта във всеки пункт за продажба.
Търсене на транспорт
Няма единна търсачка за всички видове транспорт в Киото. Можете да търсите на уебсайтовете на отделните превозвачи, изброени по-долу, или чрез Google.com/maps.
Търсенето на обществен транспорт чрез Google работи добре, включително показва точни цени.
Google Maps обаче не отчита разликите между системите.
Те винаги ще ви намерят най-краткия възможен маршрут, но не вземат предвид дали маршрутите са с една и съща тарифа. Ако това не е така, при всяка промяна трябва да купувате нова тарифа, което оскъпява пътуването.
Често възникват недоразумения, особено когато използвате еднодневния билет за метробус, който не важи за железопътни линии (например JR или Randen, когато отивате до Арашияма, Ханкю или Кейхан).
Полезна брошура с примери за най-често срещаните връзки можете да намерите на уебсайтовете на метрото и градския автобус: city.kyoto.lg.jp/pdf.
Резервирайте хотел в центъра на Киото
Метро и железопътен транспорт
Основната транспортна мрежа на Киото са 2 линии на метрото, допълнени от много частни и държавни (JR) крайградски железници.
Тези железници често могат да се използват за придвижване из града, но единичните билети и някои еднодневни билети не са съвместими помежду си.
За повече информация вижте главата за метрото в Киото.
Автобуси
Автобусите са основното транспортно средство за туристите, тъй като се движат до всички забележителности.
Пътуването с автобус е много удобно, ако сте платили за дневен билет за метро + автобус за 1100 йени.
Имайте предвид обаче, че Киото е голям град с много светофари и затова пътуването с автобус често е много дълго.
Ако вземете автобус от центъра до покрайнините (например до района Арашияма или храма Кинкакуджи ), пътуването ще ви отнеме около 45 минути.
По маршрутите към туристическите забележителности (особено от/до районите Гион и Хигашияма ) често има дълги опашки на автобусните спирки за 40-60 минути.
Единична тарифа
На територията на Киото за всички автобусни превозвачи важи единна тарифа от 230 щ.д.
В отдалечените части на линии 16, 17, 18, 19, 32, 34, 52, 54, 90, 95 (Kyoto Bus), 33 (Kyoto City Bus) и всички автобусни линии на Keihan Bus тарифите се определят в зависимост от изминатото разстояние.
- Качването винаги става през задната врата
- Ако пътувате по маршрут с фиксирана тарифа от 230 йени (по-голямата част от маршрутите), не е необходим билет при качване.
- Ако пътувате по линия със секционна тарифа, вземете билет на вратата и след това платете съответната сума на шофьора според билета или прикрепете транспортна карта (Icoca, Suica и др.) към четеца при качване и слизане
- Фиксирана тарифа 230 jpy се заплаща само при слизане при шофьора в брой или с една от 10-те японски транспортни карти (Icoca, Suica и др.)
- Ако не разполагате с точната сума, на гишето на шофьора има чейндж бюро, където можете да обмените банкнота от 1 000 йени в дребни пари
- Винаги слизайте на предната врата, за да платите цената на билета
- Няма намалена тарифа за трансфер. Винаги плащате 230 йени за пътуване.
На картата на автобусните маршрути в Киото ще забележите, че спирките, включени в фиксираната тарифа, са отбелязани с бяло кръгче, а спирките, включени в секционната тарифа, са отбелязани с черен квадрат.
Градски автобус на Киото
Най-големият превозвач в Киото обслужва зелени автобуси по много маршрути в целия град.
Всички маршрути на този превозвач се движат само в зоната на фиксираната тарифа за 230 jpy, с изключение на маршрут 33 в посока гара Кацура.
- Целодневният билет за автобус + метро е валиден за всички маршрути, включително и за туристическите маршрути EX100 и EX200.
Официален уебсайт: city.kyoto.lg.jp
Автобус за Киото
Кремави автобуси с червена ивица се движат от гара Киото до райони като Арашияма или обратно на североизток към Ивакура и Охара.
Повечето маршрути към туристическите райони са включени в зоната на фиксираната тарифа от 230 йени.
- Целодневните билети за автобус и метро са валидни само за линии 16, 17, 24, 26, 40, 52, 63, 65, 66, 73, 75, 76, 92, 94
Официален уебсайт: kyotobus.jp
Keihan Bus
Червени и бели автобуси се движат в района на югозападния край на града.
Цените на билетите по всички маршрути се определят в зависимост от броя на изминатите спирки и варират от 230 jpy до 390 jpy.
- Дневната карта за автобус и метро е валидна само за линии 29, 29C, 84, 301
Официален уебсайт: keihan.co.jp/buses
Западен автобус JR
Автобусното подразделение на железопътната компания JR-WEST обслужва две линии в Киото. И двете са с фиксирани тарифи от 230 jpy.
И по двете линии можете да използвате JR Pass или регионалния вариант на JR-WEST Pass.
- Линия 205 - движи се от гара Киото до университета Ritsumeikan и не минава покрай основните туристически обекти
- Не се прилага дневна карта за автобус и метро
- Линия Takao-keihoku - минава от гара Киото до туристическия район Тоганоо в северозападната част на страната.
- Прилага се целодневен билет за автобус и метро
Официален уебсайт: nishinihonjrbus.j-server.com.
Туристически автобуси за разглеждане на забележителности
В Киото има две компании, които обслужват туристически автобуси за разглеждане на забележителности, за които не се прилага нито един от горепосочените билети.
Тези автобуси са скъпи, но за тях няма опашки, каквито се образуват за редовните автобуси.
K'Loop
K'Loop предлага три различни маршрута. Честотата им обаче е 80 минути, така че за използването на тези автобуси е необходимо малко планиране на времето.
Автобусите се движат до следните забележителности, например: Фушими Инари-Тайша, замъкът Ниджо, Кинкакуджи, храмът Тоджи, Гинкакуджи, Гион.
Билетите се продават в следните варианти:
- 1-дневен билет - 1 500 jpy
- 1 пътуване - 500 jpy
За повече информация посетете kloop.jp.
Автобус Sky Hop
Въпреки че компанията официално обслужва 3 маршрута, в действителност всички те се движат по един маршрут. Единствената разлика е в броя на спирките.
Всички маршрути винаги тръгват от гара Киото.
Например, автобусите се движат до следните забележителности: Замъкът Ниджо, Кинкакуджи, Императорският дворец в Киото, Гинкакуджи, Гион.
Поради високите цени и ограничения брой забележителности, до които пътуват автобусите, не препоръчваме този вид транспорт.
Билетите се продават само в целодневни или двудневни варианти и не можете да закупите единичен билет само за 1 пътуване.
- 1-дневен билет - 4 000 щ.д.
- 2-дневен билет - 6 000 щ.д.
Билетите могат да бъдат закупени в автобуса (приемат се плащания в брой и с кредитни карти) или онлайн на skyhopbus.com/kyoto.
Такси, Uber
Типичните черни таксита са изключително популярен вид транспорт както за местните жители, така и за туристите и са буквално вездесъщи.
Можете да извикате такси, като махнете с ръка навсякъде по улицата, а официалните стоянки за таксита са много разпространени, където винаги чакат много таксита, често в търговските центрове, паметниците или метростанциите.
Пътуването с такси в Киото е много безопасно и тук не се случват измами с прекалено високи цени.
Обикновено такситата могат да бъдат платени в брой, а много таксита приемат и обикновени карти Visa, Mastercad или American Express или японски транспортни карти (Icoca, Suica и други).
Шофирането винаги е с таксиметров апарат. Обичайните тарифи са следните:
- 660 jpy - първите 2 км
- 80 jpy - за всеки следващи 296 метра или 1 минута чакане (за по-големите таксита тарифата е малко по-висока)
Обикновено ще платите приблизително една и съща цена за пътуване из целия център. 2 000 jpy.
Съвет
Даването на бакшиш не е обичайно в Киото, когато се ползва такси.
Въпреки това можете да закръглите сумата до най-близката десетка. Ако трябва да платите 1 900 йени, е нормално да оставите на таксиметровия шофьор 2 000 йени.
Мобилни приложения
Въпреки че в Киото има мобилни приложения като Uber и DiDi, цените винаги са същите като на обикновените таксита и се изчисляват само на базата на реалното пътуване (според таксиметровия апарат).
Предимството обаче е, че при използването на приложенията винаги можете да платите с карта.