Лондонското метро е легендарно, както с обширната си и ефективна мрежа, така и с това, че е най-старата подземна железница в света.
Първите парни влакове се движат в лондонското метро по линията "Метрополитън" още през 1863 г.
Резервирайте хотел в близост до метростанция
Лондонското метро е толкова популярно, че най-голям процент от сувенирите и туристическите артикули носят елементи на лондонското метро. Някои от най-известните сувенири включват типичната емблема на метрото (червен кръг със синя напречна линия с името на станцията) или емблематичното съобщение "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform", което предупреждава пътниците на всяка станция за разстоянието между влака и перона.
На английски език най-често използваният израз е The Tube, по-рядко и по-официално - London Underground.
Мрежата от 11 метролинии се допълва от няколко маршрута на автоматичния метрополитен DLR, лондонското надземно метро и редовните влакове, които също могат да се използват за пътуване из града.
Линии на метрото и възлови станции
Лондонското метро (а в покрайнините на града - и наземното) е пресечено от 11 метролинии, които ви отвеждат до всички забележителности и атракции.
Ако искате да се придвижвате бързо из широкия център на града, можете да се придвижвате с метрото без нужда от автобуси. В центъра има станция буквално на всеки ъгъл.
В Лондон ще срещнете 2 вида трасета: подземно, с по-ниски и по-тесни влакове, и подземно, със значително по-просторни влакове.
Линиите на метрото в Лондон се различават по цвят и историческо име:
- Bakerloo Line (кафява) - пресича Лондон от югоизток на северозапад, има дължина 23 км и е открита през 1906 г., тя е подземна линия. Лондонското око, площад Трафалгар, Пикадили Съркъс, Оксфорд Стрийт, Риджънтс Парк
- Central Line (червен) - посока изток-запад, вторият най-натоварен маршрут в Лондон, дълъг е 74 км и се разклонява в двата си края. Маршрутът е подземен и е в експлоатация от 1900 г. Забележителности по пътя: Оксфорд стрийт, Хайд парк, Британски музей, дворецът Кенсингтън, катедралата "Сейнт Пол
- Circle Line (Жълта) - полукръгла линия около центъра на града, минаваща през основните станции, дълга е 27 км и е подземна, работи от 1884 г. Уестминстърски дворец, Уестминстърско абатство, Биг Бен, Даунинг стрийт, Бъкингамски дворец, Дворецът Кенсингтън, Катедралата Сейнт Пол, Лондонската кула, Тауър Бридж, Лондонското око, Небесната градина, Барбикан
- District Line (зелен) - минава през централната част на Лондон в близост до Темза, разделя се на няколко разклонения на запад, дължината му е 64 км и се експлоатира от 1868 г. Той е подземен маршрут с по-просторни влакове. Забележителности по пътя.
- Elizabeth Line (лилав) - най-новият проект "Crossrail" на практика въвежда нова метролиния, включваща оригиналния влак за летище Хийтроу, изцяло нова подземна връзка през централен Лондон и друга оригинална влакова линия на изток до Шенфийлд и района на Канари Уорф. Забележителности по пътя: Британски музей
- Hammersmith & City Line (Розова) - втората най-малко използвана линия минава от запад на изток през Северния център, като обхваща 25 км и функционира от 1863 г. Тя е подземен маршрут. Забележителности по пътя: Барбикан
- Jubilee Line (сива) - най-новата подземна линия, открита през 1979 г., тя е подземна и се простира на 36 км. Гринуич, Тейт Модърн, Шард, театър Глобус, Уестминстърски дворец, Уестминстърско абатство, Биг Бен, Даунинг Стрийт, Лондонското око
- Metropolitan Line (лилава) - най-старата линия, която се простира от центъра до далеч извън Лондон, открита е през 1863 г., с дължина 63 км, разклонява се в северния край. Забележителности по пътя: Барбикан
- Northern Line (Черно) - линията север-юг с най-сложни разклонения е най-натоварената досега. Тя е подземен маршрут с дължина 58 км, открит през 1890 г. Уестминстърски дворец, Уестминстърско абатство, Биг Бен, Даунинг стрийт, Лондонското око, Британски музей, Камден маркет, Скай гардън, Шард, Оксфорд стрийт
- Piccadilly Line (Тъмно синьо) - Третият по натовареност и дълбочина подземен маршрут в центъра е с дължина 71 км и се разклонява на запад. По него се стига до летище Хийтроу, наред с други, и е открит през 1906 г. Забележителности по пътя: Пикадили Съркъс, Хайд Парк, Бъкингамския дворец
- Victoria Line (Светлосиня) - Втората най-нова и втора най-къса линия, открита през 1968 г., е с дължина 21 км и представлява подземно трасе. Забележителности по пътя: Оксфорд стрийт, Бъкингамския дворец
- Waterloo & City Line (тюркоазена) - най-късата линия е дълга само 2 км, тя е подземна и няма други станции освен крайните гари Ватерло и Банк. Тя е в експлоатация от 1898 г.
В началототрансферите могат да изглеждат хаотични, особено при често тесните пространства на историческите метростанции и дългите коридори, криволичещи по различни начини с много стълбища и ескалатори.
Но ако четете последователно знаците, няма как да се изгубите.
Указателните табели са наистина ясни и ще ви отведат точно там, където отивате. Важно е винаги да знаете името на крайната станция в посоката, в която отивате. Тогава никога няма да можете да се изгубите.
Цени на билетите и как да ги купите?
Лондон и околностите му са разделени на 6 тарифни зони, като от това зависи и цената на билета ви.
Най-лесният и евтин начин да платите за билети е със собствената си кредитна карта (безконтактно).
Във всяка метростанция се влиза през турникети, където поставяте картата си на жълт четец и преминавате. На излизане от станцията отново минавате през турникета, където отново трябва да поставите картата си на четеца, за да се изчисли правилно цената на билета.
Системата работи и при плащане с мобилен телефон, часовник или друго устройство, което може да бъде заредено със собствена карта.
Системата на еднодневните билети е заменена с така наречения "целодневен билет". Daily Caps, Максималната сума, която може да бъде заредена от картата ви за един календарен ден, е заменена с максимална сума за един ден. Ако достигнете този лимит, все пак трябва да поставите картата си на турникета, но от картата ви няма да бъде заредено нищо повече. Поради високата цена на еднократните тарифи в Лондон, винаги ще достигнете максималния лимит за ден.
Можете да използвате и хартиени билети, но те са по-скъпи от плащането с карта. От друга страна, същите цени важат и при плащане с карта Oyster, която не е изгодна за туристите, тъй като покупната ѝ стойност е 5 британски лири и няма никакво предимство да я използвате пред собствената си карта.
- Зона 1 или 1+2: безконтактно 8,90 gbp / 16,60 британски лири с хартиен билет, седмична максимална тарифа за 44,70 британски лири
- Зони от 1 до 3: безконтактно 10,50 gbp / 16,60 британски лири с хартиен билет, максимална седмична тарифа 52,50 британски лири
- Зони от 1 до 4: безконтактно 12,80 gbp / 16,60 британски лири с хартиен билет, максимална седмична тарифа 64,20 британски лири
- Зони от 1 до 5: безконтактно 15,30 gbp / 23,60 британски лири с хартиен билет, максимална седмична тарифа 76,40 британски лири
- Зони от 1 до 6: безконтактно 16,30 gbp / 23,60 британски лири с хартиен билет, максимална седмична тарифа 81,60 британски лири
- Пълна ценова листа: tfl.gov.uk/fares
Седмичната максимална тарифа се изчислява за всяка календарна седмица от понеделник до неделя. Така че, ако сте в Лондон от сряда до сряда например, седмичният ви лимит ще започне да се брои два пъти - от сряда до неделя и от понеделник до сряда.
Единичните тарифи в рамките на централен Лондон се изчисляват на база от 2,50 британски лири до 6 британски лири.
Карта на линиите на лондонското метро
Тук сме изготвили интерактивна карта на линиите на метрото, Elizabeth Line, автоматичната метростанция DLR и влаковете London Overground:
Официални карти на метрото и влаковете в Лондон можете да изтеглите от уебсайта на Транспорт за Лондон: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail
Прекъсвания в метрото и сигнали
Поради възрастта и сложността на системата на лондонското метро може да се очакват много чести спирания на движението, обикновено през уикендите. Въпреки това понякога се случват и извънредни ситуации, а понякога дори някои станции са затворени поради липса на персонал.
Винаги е добре да проверявате на уебсайта на транспортната компания в раздела за затваряне, за да разберете дали вашата линия на метрото се движи по пълния си маршрут.
Добре е също така да имате офлайн карта на метрото, изтеглена на мобилния си телефон, тъй като в подземните участъци на метрото няма сигнал.
DLR: Docklands Light Railway
Източният лондонски район на модната зона Canary Wharf се обслужва от няколко линии на DLR с автоматична метростанция без шофьор.
Директните линии на DLR се движат по следните маршрути:
- Банк - Лаймхаус - Канари Уорф - Кати Сарк - Гринуич - Левишъм
- Банк - Лаймхаус - Поплар - Канинг Таун - Летище Лондон Сити - Уолич Арсенал
- Тауър Гейтуей - Лаймхаус - Поплар - Канинг Таун - Роял Виктория - Бектън
- Стратфорд Интернешънъл - Стратфорд - Уест Хем - Канинг Таун - Летище Лондон Сити - Уолич Арсенал
- Стратфорд - Уест Хам - Поплар - Канари Уорф - Кати Сарк - Гринуич - Люишам
Системата за продажба на билети е същата като тази за метрото. Влизането и излизането от станцията става през турникети с четци за карти.
Влакове на надземната железница и националната железница
Мрежата от линии на метрото и DLR се допълва от конвенционални надземни влакове, обслужвани отчасти от лондонския транспорт (London Overground и Elizabeth Line) и отчасти от различни железопътни компании, които пътуват от Лондон до други английски дестинации под марката National Rail.
Всички местни влакови услуги в рамките на лондонските зони 1-9 могат да се използват на посочените по-горе цени. Заплащането на билети със собствена кредитна карта през турникетите, през които се преминава на всяка гара, става по същия начин.