Закъснения на полети или На какво имам право и как да получа обезщетение

Когато пътувате със самолет, може да се случи така, че полетът ви да закъснее с часове. В такъв случай е добре да знаете на какво имате право и какво обезщетение можете да поискате от авиокомпанията.
Обезщетението във въздушния транспорт е определено в Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета, чийто оригинален текст можете да намерите на eur-lex.europa.eu.
Просто трябва да получите пари за закъснял полет? Подайте заявление за обезщетение до 2 години предварително.
Кога имате право на обезщетение за закъснял полет?
Не всички закъснели полети автоматично попадат в обхвата на горепосочения регламент и затова може да се поиска обезщетение. За да можете дори да започнете да обсъждате обезщетение, вашият полет трябва да :
- дазапочва от летище на територията на държава членка
- дазавършва на летище на територията на държавите-членки и да се извършва от европейска авиокомпания
Държава членка означава всички 27 държави от Европейския съюз, включително Гваделупа, Френска Гвиана, Мартиника, Реюнион, Майот, Сен Мартен и Азорските острови, Мадейра или Канарските острови. Сред държавите членки са също Норвегия, Швейцария и Исландия.
Друго условие е продължителността на самото закъснение, която зависи от продължителността на полета. Обезщетение се изплаща за закъснения от:
- 2 часа за полети до 1 500 км
- 3 часа за полети между 1 500 км и 3 500 км
- 4 часа за полети над 3 500 км
За финансова компенсация се прилага правилото за 3-часово закъснение на летището на местоназначението.
На какво имам право в случай на закъснение на полет
В случай на закъснял полет всеки пътник има право на следното безплатно обезщетение:
- освежителни напитки, пропорционални на продължителността на закъснението
- 2 телефонни обаждания и имейли
- настаняване в хотел, ако закъснението е за една нощ
- финансова компенсация до максимум 600 евро
Трябва да се добави, че това право не се предлага автоматично и за повечето авиокомпании ще трябва да се свържете с тях сами. Това важи особено за исковете за настаняване и почти винаги за финансова компенсация.
Право на освежителни напитки
Всяка авиокомпания е длъжна да се погрижи за пътниците, ако очаква закъснение от поне 2 часа или 3 часа за средни и 4 часа за дълги полети, независимо от причината за закъснението.
Обикновено на пътниците се дават ваучери за багета с вода или ваучери с номинална стойност от около 15 евро или директно се предлагат конкретни освежителни напитки на изхода за излитане.
Право на настаняване
Ако полетът ви има значително закъснение и ви предстои да нощувате на летището, не се страхувайте да се обадите, за да поискате безплатното си настаняване. Авиокомпанията е длъжна да осигури и да възстанови на пътниците разходите за настаняване, включително трансфер до хотел и, разбира се, храна.
Ако авиокомпанията ви откаже и полетът ви закъснее с поне 8 часа през нощта, можете да се настаните за своя сметка и да поискате възстановяване на разходите по-късно - запазете доказателство за плащането.
Поискайте безплатно финансово обезщетение за закъснение на полет
Предявете иск за финансова компенсация
Най-голямата атракция при закъснял с 3 или повече часа полет или при отменен полет е правото на финансова компенсация в размер до 600 евро на пътник. Съществуват няколко изключения от това обезщетение.
Първото е, че времето на закъснението се изчислява на летището на местоназначението. Това е разликата между планираното пристигане и действителното пристигане. Пристигането се определя като паркиране на самолета на асфалта и отваряне на вратите за слизане на пътниците.
Финансова компенсация не се изплаща, ако авиокомпанията не е могла да повлияе на закъснението, напр:
- лошо време
- удар от птица
- стачка на летищния персонал или на контрола на въздушното движение
- война и политически размирици
Повреда на самолет или стачка на персонала на авиокомпанията обаче не са извънредни ситуации.
Размерът на финансовата компенсация, която трябва да получи всеки пътник на закъснял полет, се определя в зависимост от разстоянието на полета, както следва:
- 250 евро / 220 евро за полети до 1 500 км
- 400 евро / 348 евро за полети между 1 500 км и 3 500 км
- 600 eur / 531 eur за полети над 3 500 km
За полети над 3 500 км, ако има закъснение от 3-4 часа, авиокомпанията има право да намали обезщетението с 50%, т.е. с 300 евро.
Заявете безплатно финансово обезщетение за закъснение на полет
Как да поискате финансово обезщетение за закъснение на полет
В случая с финансовото обезщетение за закъснение на полет, повече от където и да било другаде, теорията е в пълно противоречие с реалността. Бъдете търпеливи и настойчиви, когато предявявате иска си. Авиокомпаниите с удоволствие се оправдават за всичко и освен това могат да ви игнорират напълно.
За да кандидатствате, трябва да:
- електронен билет (потвърждение за закупуване на билет или екскурзия в имейл)
- бордна карта
- потвърждение за закъснение на полета
Формулярът за закъснял полет се издава от превозвача на летището или е достатъчна снимка на таблото за пристигане с вашия закъснял полет, или вземете принт скрийн от уебсайта Flightradar24.
След това попълнете формуляра за рекламация или го изпратете на електронната поща за обслужване на клиенти на авиокомпанията и изчакайте. В имейла посочете директно, че изисквате обезщетение в размер на XX евро за закъснение с повече от 3 часа в съответствие с Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета. Не забравяйте да посочите данните за банковата си сметка, включително IBAN и SWIFT формат.
Къде да подадете заявление за обезщетение при избрани авиокомпании:
- Smartwings - формуляр за контакт smartwings.com/contact-form
- Ryanair - формуляр за искане на обезщетение onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - формуляр за заявление wizzair.com/cs-en/complaint-about-compensation
Веднага казваме, че възстановяването на обезщетението от авиокомпании като Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet и други е нереалистично за физическите лица.
Кандидатстване чрез агенция
Ако искате да си спестите време и неприятности или ако процесът е твърде сложен за вас, просто подайте заявление за обезщетение до специализирана агенция.
Подаване на заявление за безплатно финансово обезщетение за закъснял полет
След като искането ви за обезщетение бъде потвърдено, трябва само да подпишете пълномощно за адвоката и след това само чакате обезщетението да бъде изплатено. Агенцията взима само комисиона в размер на една пета от възстановената сума. Не плащате нищо предварително, дори ако делото ви в крайна сметка бъде отхвърлено.
Можете да подадете иск до 3 години назад, но в идеалния случай трябва да уреждате въпросите незабавно поради доказателствата за забавяне.
Заключение
Никой пътник не може да избегне закъснението на полета рано или късно. Ако сте изправени пред продължително закъснение с часове, знаете на какво имате право и как да получите обезщетение от авиокомпанията.
Остават някакви въпроси?
Ако имате въпроси или коментари относно статията...
5 коментари
Виждам, че рекламните глупости са все още там: "Ние също така казваме, че възстановяването на обезщетението от авиокомпании като Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet и други е нереалистично за физическите лица."
Бих казал, че Ryanair прави проблеми много по-рядко от Wizzair, но може да се оспори, напр. с помощта на apf, ако билетът е бил до или от Австрия. Travel Service, това е друга история.
Хей. Хей.
Не мога да разбера за какво закъснение може да се изплати обезщетение от 250 евро/6 000 чешки крони за полети до 1 500 км.
Пише, че от повече от 3 часа, но не мога да намеря нищо подобно в Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета. Там се казва, че за полети от 1 500 км или по-малко са необходими два часа или повече.
Така че каква е истината?
Това е доста объркан текст. Той нарича правото на грижи, както е наречено в директивата, компенсация; нарича правото на обезщетение (термин от директивата) финансова компенсация. https://en.wikipedia.org/wiki/Ai...Regulation Последното е правилно посочено за закъснения на полети с 3 или повече часа, въпреки че в директивата това не се споменава, тъй като става дума за съдебна практика, вж.
Здравейте, трябваше да летим с Iberia до Ню Йорк от Прага с прекачване в Барселона. При кацането в Барселона ни казаха, че поради прогнозата за времето в Ню Йорк полетът е отменен (също и полетът до Бостън). Впоследствие дойде имейл, че следващият полет е насрочен за 9:00 ч. на следващия ден. Час по-късно той пристигна чак в 18:45 ч., 24 часа след планираното отпътуване... До момента, в който трябваше да пристигнем в Ню Йорк, бяха кацнали 19 самолета, а 7 бяха отменени. Така или иначе, ако бяхме взели полета в 9:00 ч. на следващия ден, лошите условия вече не бяха преобладаващи и те все пак го преместиха за 18:45 ч. Имаме ли право на обезщетение за това, че не сме отлетели в 9 часа, когато е бил преместен първоначалният полет? Или причината все още е в метеорологичните условия? Благодаря за отговора

Трябва да сте летели с Vueling и Level, а не с Iberia.
По този начин никой не може да разбере дали отговаряте на условията или не. имате плосък изглед. Но можете да напишете два имейла до авиокомпанията. Единият почти сигурно ще бъде отрицателен и ще видите другия. Във втория заявете, че ще предприемете правни действия бла-бла-бла.
Ако отговорят лошо и на втория имейл, вероятно наистина няма да има иск, но можете да го предадете на избрана от вас агенция. Това не е свързано с такси.
Хей. Хей,
имам въпрос. В неделя, 29.9.2024 г., трябваше да летим с airBaltic от VNO до PRG през RIX. 3 часа преди излитането получих SMS, че са отменили първия сегмент и скоро ще ни изпратят алтернативен полет. То се състоеше в това, че излитането трябваше да бъде на същия ден в 15:00 ч. от VNO през RIX, AMS и до Прага. На летището ни смениха полета с полет на SAS в 15:00 ч. през ARN и CPH до Прага, който използвахме само частично. Пропуснахме полета от CPH до PRG поради закъсняло излитане от ARN до CPH. В крайна сметка се наложи да летим през WAW до Прага на следващия ден. Въпросът ми е, имаме ли право на обезщетение както за отменения полет 3 часа преди излитането с airBaltic, така и за полета, който пропуснахме в CPH заради авиокомпанията? (не е имало лошо време, стачка на птици, стачка или война и политически размирици) Благодаря ви Филип

Не :) все още претендирате само за едно пътуване.
Благодаря за отговора. Подадох заявление и в airBaltic, и в SAS и двете компании приеха компенсацията и впоследствие изпратиха сумата по сметката ми.
Хей. Хей,
Имах закъснение от 25 часа със Skyline Express от Прага до Марса Алам, обикновено бих казал, че имам право на 400,- обезщетение, но тази компания е базирана в Украйна, така че дали това се отнася за нея, когато изпълнява полети в ЕС или не?:)
Благодаря ти Jirka
Полет на ЕС ли беше? Беше.
само че те не отговарят директно чрез авиокомпанията...затова опитах чрез колекторите и те отказаха.
Мисля, че имам право, така че съм малко объркана, че въпреки интереса им към моя дял, те все още твърдят, че нямам право...:)
Предполагам, че не искат или смятат, че искът не се дължи на забавяне (какво беше то?). Само защото е украинска авиокомпания, претенцията не се погасява автоматично. https://evropskyspotrebitel.gov....a-doprava/ Опитайте се да се свържете с ЕСС:
И че те не отговарят? Нито пък Smartwings. Това означава ли нещо? Да - че не искат да платят. 😆
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi...s-24-hodin закъснението е причинено от неизправност на самолета - вж:
Интересно е, че правоприлагащите органи не искат да правят това, когато то е техен източник на доходи. Затова бях малко раздразнен:)
Разбирам, че авиокомпанията не е реагирала, съгласен съм:)
Не плащате и стотинка, за да се свържете с държавните органи, така че няма как да стане по-лошо. 😉