Закъснения на полети или На какво имам право и как да получа обезщетение

Закъснял полет

Когато пътувате със самолет, може да се случи така, че полетът ви да закъснее с часове. В такъв случай е добре да знаете на какво имате право и какво обезщетение можете да поискате от авиокомпанията.

Обезщетението във въздушния транспорт е определено в Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета, чийто оригинален текст можете да намерите на eur-lex.europa.eu.

Просто трябва да получите пари за закъснял полет? Подайте заявление за обезщетение до 2 години предварително.

Кога имате право на обезщетение за закъснял полет?

Не всички закъснели полети автоматично попадат в обхвата на горепосочения регламент и затова може да се поиска обезщетение. За да можете дори да започнете да обсъждате обезщетение, вашият полет трябва да :

  • дазапочва от летище на територията на държава членка
  • дазавършва на летище на територията на държавите-членки и да се извършва от европейска авиокомпания

Държава членка означава всички 27 държави от Европейския съюз, включително Гваделупа, Френска Гвиана, Мартиника, Реюнион, Майот, Сен Мартен и Азорските острови, Мадейра или Канарските острови. Сред държавите членки са също Норвегия, Швейцария и Исландия.

Друго условие е продължителността на самото закъснение, която зависи от продължителността на полета. Обезщетение се изплаща за закъснения от:

  • 2 часа за полети до 1 500 км
  • 3 часа за полети между 1 500 км и 3 500 км
  • 4 часа за полети над 3 500 км

За финансова компенсация се прилага правилото за 3-часово закъснение на летището на местоназначението.

На какво имам право в случай на закъснение на полет

В случай на закъснял полет всеки пътник има право на следното безплатно обезщетение:

  • освежителни напитки, пропорционални на продължителността на закъснението
  • 2 телефонни обаждания и имейли
  • настаняване в хотел, ако закъснението е за една нощ
  • финансова компенсация до максимум 600 евро

Трябва да се добави, че това право не се предлага автоматично и за повечето авиокомпании ще трябва да се свържете с тях сами. Това важи особено за исковете за настаняване и почти винаги за финансова компенсация.

Право на освежителни напитки

Всяка авиокомпания е длъжна да се погрижи за пътниците, ако очаква закъснение от поне 2 часа или 3 часа за средни и 4 часа за дълги полети, независимо от причината за закъснението.

Обикновено на пътниците се дават ваучери за багета с вода или ваучери с номинална стойност от около 15 евро или директно се предлагат конкретни освежителни напитки на изхода за излитане.

Право на настаняване

Ако полетът ви има значително закъснение и ви предстои да нощувате на летището, не се страхувайте да се обадите, за да поискате безплатното си настаняване. Авиокомпанията е длъжна да осигури и да възстанови на пътниците разходите за настаняване, включително трансфер до хотел и, разбира се, храна.

Ако авиокомпанията ви откаже и полетът ви закъснее с поне 8 часа през нощта, можете да се настаните за своя сметка и да поискате възстановяване на разходите по-късно - запазете доказателство за плащането.

Поискайте безплатно финансово обезщетение за закъснение на полет

Предявете иск за финансова компенсация

Най-голямата атракция при закъснял с 3 или повече часа полет или при отменен полет е правото на финансова компенсация в размер до 600 евро на пътник. Съществуват няколко изключения от това обезщетение.

Първото е, че времето на закъснението се изчислява на летището на местоназначението. Това е разликата между планираното пристигане и действителното пристигане. Пристигането се определя като паркиране на самолета на асфалта и отваряне на вратите за слизане на пътниците.

Финансова компенсация не се изплаща, ако авиокомпанията не е могла да повлияе на закъснението, напр:

  • лошо време
  • удар от птица
  • стачка на летищния персонал или на контрола на въздушното движение
  • война и политически размирици

Повреда на самолет или стачка на персонала на авиокомпанията обаче не са извънредни ситуации.

Размерът на финансовата компенсация, която трябва да получи всеки пътник на закъснял полет, се определя в зависимост от разстоянието на полета, както следва:

  • 250 евро / 220 евро за полети до 1 500 км
  • 400 евро / 348 евро за полети между 1 500 км и 3 500 км
  • 600 eur / 531 eur за полети над 3 500 km

За полети над 3 500 км, ако има закъснение от 3-4 часа, авиокомпанията има право да намали обезщетението с 50%, т.е. с 300 евро.

Заявете безплатно финансово обезщетение за закъснение на полет

Как да поискате финансово обезщетение за закъснение на полет

В случая с финансовото обезщетение за закъснение на полет, повече от където и да било другаде, теорията е в пълно противоречие с реалността. Бъдете търпеливи и настойчиви, когато предявявате иска си. Авиокомпаниите с удоволствие се оправдават за всичко и освен това могат да ви игнорират напълно.

За да кандидатствате, трябва да:

  • електронен билет (потвърждение за закупуване на билет или екскурзия в имейл)
  • бордна карта
  • потвърждение за закъснение на полета

Формулярът за закъснял полет се издава от превозвача на летището или е достатъчна снимка на таблото за пристигане с вашия закъснял полет, или вземете принт скрийн от уебсайта Flightradar24.

След това попълнете формуляра за рекламация или го изпратете на електронната поща за обслужване на клиенти на авиокомпанията и изчакайте. В имейла посочете директно, че изисквате обезщетение в размер на XX евро за закъснение с повече от 3 часа в съответствие с Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета. Не забравяйте да посочите данните за банковата си сметка, включително IBAN и SWIFT формат.

Къде да подадете заявление за обезщетение при избрани авиокомпании:

Веднага казваме, че възстановяването на обезщетението от авиокомпании като Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet и други е нереалистично за физическите лица.

Кандидатстване чрез агенция

Ако искате да си спестите време и неприятности или ако процесът е твърде сложен за вас, просто подайте заявление за обезщетение до специализирана агенция.

Подаване на заявление за безплатно финансово обезщетение за закъснял полет

След като искането ви за обезщетение бъде потвърдено, трябва само да подпишете пълномощно за адвоката и след това само чакате обезщетението да бъде изплатено. Агенцията взима само комисиона в размер на една пета от възстановената сума. Не плащате нищо предварително, дори ако делото ви в крайна сметка бъде отхвърлено.

Можете да подадете иск до 3 години назад, но в идеалния случай трябва да уреждате въпросите незабавно поради доказателствата за забавяне.

Заключение

Никой пътник не може да избегне закъснението на полета рано или късно. Ако сте изправени пред продължително закъснение с часове, знаете на какво имате право и как да получите обезщетение от авиокомпанията.

Остават някакви въпроси?

Ако имате въпроси или коментари относно статията...

1 коментар

Влезте в Cestee

... световната общност на туристите

Все още нямате акаунт за пътуване? Регистрирайте се